Followers

Sunday 11 September 2011

'Dragon Fruit' hasil tananam aku

Salam

perghh...punyer lame baru ade kesempatan nak post entry sal tanam aku..korang kenal tak buah 'dragon fruit'  . kalo xkenal..tengok ler pic yang aku tarok kat bawah ni..susah payah aku tunggu pic ni siap upload..huhu

syukur..5tahun jugak menunggu baru dapat hasil. tak sedar bile buah melekat..sebab nak jaga pokok dragon fruit ni leceh kot..oleh itu,aku biokan jerk..last2 dapat hasil..

baru aku tau..sebelum menjadi buah.. keluar bunga besar tau..bunga tu kembang tengah malam..tak sempat nak snap pic masa kembang..lebih besar dari tapak tangan.tak tipu ni tau..

aku dapat snap pic lepas bunga kembang jer. then buah akan terhasil dihujung batang tu.. pokok kat umah aku melekat je buah.tapi kat umah makcik aku tak lekat pon..bila bunga dah layu..bunga tu gugur..maknanya buah tak melekat la..pelik jugak proses nak jadi buah dragon neh..

pokok 'dragon fruit'

bunga lepas kembang di tengah malam
 ni pulak pic yang dah nak masak.. not sure berape lame nak jadi cam ni..

tunggu masak
 ni pulak yang dah masak..leh jerk petik..uhuk..tapi sayunk betol nak petik..siap snap banyak pic tau

dah masak
 hasil pertama setelah 5tahun yang merah tu.sekarang ni ade 4 bijik yang menunggu untuk masak.. sebelum petik sempat ler aku snap 2 buah yang masak dan yang  belum masak..hehe

dragon fruit masak & belum masak

 ni pulak pic bila dah petik..stay snap pic sebelum potong..hehe
sedia untuk dipotong

ni dia..buah 'dragon fruit' yang dah dipotong..
weee..buah dragon fruit akuu

dragon fruit masak
 wokeyh..siap dihidang..hehe..tak de nyer..snap pic jerk ni..sebelah aku makan..sebelah lagi aku kasi makcik aku.kongsi la kan..nanti 4 bijik yang menunggu masak tu..xde aku nak share..hehe..korang nak ke??? 

sedia dihidang..


wee..done sal buah dragon fruit aku..kecur pulak air liur..hhuhu..ni hasil dari sepohon pokok je tau.. tak sabar pulak nak share 4 bijik lagi tu..

okk...daa..kena tido awal..esok pose..

by


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Nuffnang